top of page
Всички Anchor
Търсене
  • Снимка на автораБиана Гунчева

Хартиени или електронни книги, или и двете?

Какви книги предпочитате да четете – на хартия, или електронни?

За мен лично нищо не може да замени усещането и миризмата на хартиената книга, а и от колекционерска гледна точка си мечтая един ден да имам своя добре подбрана и организирана библиотека от най-любимите заглавия. Като много малка, именно нашата малка библиотека вкъщи пробуди любопитството ми и любовта към книгите, и ме вдъхнови да се науча да чета от много малка възраст.

Но откакто си взех електронен четец, го намирам също за изключително удобен. Прави всичко много по-лесно, особено ако пътувате често, или обичате да четете през нощта, по време на обедната почивка, или в автобуса/метрото/влака на път за работа. Харесва ми мисълта, че нося стотици книги със себе си, и мога да посегна към всяка една от тях, когато пожелая, или когато усетя, че ми се чете точно определена книга. И също много помага това, че не трябва да избирате коя книга да вземете със себе си, когато заминавате нанякъде, или да пълните куфарите си с по няколко книги (за всеки случай!). Това специално си ми беше запазена марка преди електронния четец, и все още е, защото непрекъснато пренасям книги от България към Англия и обратното.

Мисля, че е страхотно да имаш библиотека от „истински“ хартиени книги, към които винаги можеш да се върнеш, до докоснеш, да усетиш миризмата им, и следите, които са оставени по тях, и които можеш да оставиш и на децата си. Но колкото и да бях скептична към електронните четци (преди да се сдобия с такъв), ги намирам за голям плюс и страхотно и удобно допълнение. Аз съм човек, който не обича да чете дълги текстове от телефон/компютър (камо ли книги) и, обратно на моите очаквания, E-Ink дисплея на електронните четци наистина си е game-changing, и по никакъв начин не натоварва очите, както обикновено се получава след дълго взиране в LCD дисплеи на телефони, таблети, компютри и т.н… Имат си много предимства, издръжлива батерия и допълнителни екстри, и не знам дали се чете “по-бързо” и “качествено” от тях, или не, но аз лично не съм усетила някаква разлика. Вярвам, че това си зависи най-вече от книгата и от това колко ви е интересна.

Въпреки това продължавам да си купувам хартиени издания на всякакви книги, особено на български автори, на нови заглавия, и всичко, което ми грабне окото, особено когато съм си в България, и се залутам (съвсем умишлено) в някоя книжарница. Със сигурност не мисля, че едното задължително трябва да измести или превъзхожда другото (електронните книги да заменят хартиените, или обратното), и смятам, че и двата вида книги си имат много предимства, а за недостатъци не бих отворила дума, защото достъпът до книги сам по себе си е достатъчно голямо предимство.

Иска ми се електронните книги да бяха по-разпространени и достъпни в България (имам предвид тяхната продажба, а не пиратско разпространение), въпреки че разбирам защо това не се е случило досега; но в същото време не толкова лесният достъп до български книги, когато се намирам в Англия, ме научи на търпение, и още повече да оценявам всяка книга, която със седмици съм чакала да пристигне по пощата. И това ми носи голямо нетърпение и въодушевление всеки път, което иначе сякаш би ми липсвало и би отнело частица от магията!

А вие имате ли предпочитания? Какво ви е мнението за хартиените и електронните книги и какъв опит имате с тях?


Биана Гунчева



0 коментара

Последни публикации

Виж всички
bottom of page